Otwarto tunel na trasie S-69 w Lalikach

27 lipca, 2020
Category: rózne

Najdłuższy pozamiejski tunel drogowy na terytorium polski otwarto przy piątek przy Lalikach (Śląskie). Noszący nazwę „Emilia” 678-metrowy tunel, w ciągu łączącej Bielsko-Białą ze słowacką granicą w Zwardoniu drogi S-69, wraz z 4, 7-km odcinkiem tej trasy kosztował 391, 5 mln zł.

Podczas uroczystości w Lalikach w ścianę przy północnym wjeździe az do tunelu wbudowano figurę patronki górników św. Barbary jak i równiez poświęcono cel. Prace na odcinku, na którym powstał tunel, trwały od listopada 2007 r. do listopada ub. r..

Głównym wykonawcą było konsorcjum czesko-niemieckiej spółki Bogl a Krysl a takze słowackiej Doprastav. W ramach kontraktu, oprócz tunelu, między miejscowościami Szare i Laliki zbudowały one jednojezdniową drogę ekspresową o długości 4, siedmiu km m. in. sposród trzema wiaduktami i węzłem drogowym.

Od momentu listopada ub. roku przy tunelu trwały testy i ćwiczenia bezpieczeństwa oraz procedury związane z odbiorem fachowym. Obiekt, którego samo wydrążenie kosztowało przeszlo 120 mln zł, został wyposażony kosztem ponad 25 mln zł m. in. w skomplikowany system monitorujący i przeciwpożarowy.

Przekrój tunelu ma kształt podkowy. Zbudowano go po większości metodą górniczą, tak zwanym. metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda Tunelowa). Zakłada ona m. in. obserwowanie odkształceń górotworu, który wykorzystywany wydaje sie byc jako szczegól konstrukcji nośnej tunelu. Jego obudowa ostateczna powstaje metrów. in. na bazie wpływu górotworu na obudowę wstępną.

Choć metoda ta wymaga stałej obserwacji geotechnicznej górotworu, jest jedną sposród najpopularniejszych jak i równiez najszybszych procedur drążenia tuneli. Prace pod spodem Sobczakową Grapą (766 metrów n. p. m. ) utrudniały wzory geologiczne. Górotwór tworzą w tamtym miejscu nie pewne skały, lecz głównie kruche i sypkie łupki. Łącznie spod góry wydobyto blisko 700 tys. m sześc. materiału.

Obok głównego tunelu – wraz z dwoma pasami jezdni na 3, 5 m szerokości – po Lalikach powstał mniejszy tunel ewakuacyjny wraz z czterema połączeniami co 170 m. Równoległe tunele mają stałe nachylenie 4 proc. Wietrzenie zapewnia pięć par wentylatorów, wmontowanych co 135 m, nastepne dwa znajdują w tunelu ewakuacyjnym. Zainstalowano też nagłośnienie, kamery jak i równiez system sygnalizacji.

Sygnalizacja będzie pokazywała kierowcom m. in. warunki przy tunelu i w zależności od tego ograniczała prędkość albo podawała inne komunikaty. W najbliższych dobach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadzi akcję informacyjną metrów. in. na temat zasadach bezpiecznej jazdy przy tunelach. (PAP)

mtb/ pad/ woj/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy