Testowania: Europejscy wychowawcy rzadko korzystają z pomocy mobilnych

27 lipca, 2020
Category: inne

Europejscy nauczyciele matematyki, przedmiotów przyrodniczych i technicznych mają dostęp sluzace do pomocy mobilnych, jednak rzadko z tych propozycji korzystają – wynika sposród badań pn. Secure, które miały w celu zanalizowanie programu nauczania tych przedmiotów i zgromadzenie danych na temat. uczenia się i ksztalcenia.

W projekcie, który sfinansowała Unia Europejska, wzięło udział ok. 12 tys. uczniów podzielonych w cztery ekipy wiekowe: 5-, 8-, 11- i 13-latków, i w porzadku. 1, 2 tys. instruktorów z 10 krajów: Austrii, Belgii, Niemiec, Włoch, Holandii, Polski, Słowenii, Szwecji, Uk, Cypru.

Koordynatorem projektu wraz z strony polskiej był Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jak powiedziała PAP przedstawicielka naszego koordynatora Dagmara Sokołowska, wraz z zakończonych, trzyletnich badań Secure, płynie pare ważnych wniosków.

Nauczyciele, cos znacznie wiecej anizeli tylko w Polsce, ale we wszystkich badanych tych popularnych krajach, nie narzekają na brak komputerów i obslugi multimedialnych, jednakze na lekcjach rzadko sposród nich korzystają, mimo że w podstawach programowych kształcenia znajdują się zalecenia wykorzystania technik informacyjnych.

Zgodnie z efektami badań pociechy i nastolatkowie nie są nauczani faktycznie, jakby pragneli. Koordynatorka uzasadniła negatywne riposty uczniów tymze, że wychowawcy uczą „frontalnie”, co oznacza, że głównie stoją przed tablicą i tłumaczą zagadnienia wraz z przedmiotu, jakkolwiek uczniowie nieczesto pracują po grupach. Na ogół „kopiują nauczyciela lub to, co napisał na tablicy” jak i równiez uczą się na pamięć.

„Tymczasem pociechy, nawet te ośmioletnie, odpowiadały, że nie zaakceptowac znoszą się uczyć na pamięć. To, czego się w tenze sposób nauczyli, szybko zapominają. Ale jeśli pani każe im zrobić coś praktycznego, to dzieki długo zostaje w ich głowach” – powiedziała koordynatorka.

Nauczyciele uważają, że najkorzystniej byłoby nauczać w sposób „praktyczny”, metrów. in. przez doświadczenia. Tłumaczą jednak, że na takie instruktaz albo nie istnieje czasu, albo sprzętu. „Naszym zdaniem przyczyną jest to, że nauczyciele w Europie, w szczególności w Polsce, na wlasna reke kształceni są mało faktycznie. To nie zaakceptowac laboratorium jest potrzebne az do nauczania przyrody. Potrzebne wydaje sie inne podejście pedagoga. Pragnienie, aby to on był przekonany, że da się wykorzystać laboratorium do nauki” – podkreśliła koordynatorka. Według niej powinno sie położyć nacisk na kształcenie nauczyciela już na studiach. Kształcenie to powinno być praktyczne, nie może polegać na powielaniu teoretycznych konspektów.

Między 12 a jedenascie rokiem życia nastawienie uczniów do nauk ścisłych rozpoczyna się zmieniać – to kolejny moral płynący sposród projektu. Jeszcze na początku 8. roku życia nie ma wyraźnych różnic między nastawieniem chłopców jak i równiez dziewczynek az do przedmiotów ścisłych. Potem chłopcy chętniej uczą się matematyki i dobrze sobie z nią radzą. 11-letni chłopcy mają bardziej wartosciowe stopnie sposród matematyki niż dziewczynki. Potem w stulecia 13 lat chętniej uczą się również fizyki i chemii. Tylko na Cyprze – jak zaznaczyła koordynatorka – 11-letnie dziewczynki lepiej niż chłopcy radziły osobiscie z matematyką, a 2 lata później z chemią i fizyką. „Jeżeli pomożemy dziewczynkom po nauce geometrii w stulecia 11 czasów, to później łatwiej będą przyswajały wiedzę z chemii i fizyki” – skomentowała Sokołowska.

Większość nauczycieli biorących udział przy badaniu Secure odpowiedziało, że są wlasciwie przygotowani az do lekcji jak i równiez nie mają problemów sposród motywowaniem uczniów. Stwierdzili jednakze, że potrzebują szkoleń profesjonalnych. W dalekiej części badań wskazali niedostatek czasu jak przeszkodę przy udziele po szkoleniach, zaś same warsztaty za zbytnio teoretyczne. Nauczyciele uskarżali się też, że koszty szkoleń często pokrywają sami. (PAP)

bko/ ls/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy